Uit de media 2013

 

Programma
Deelnemers
Beeld en Geluid
Uit de media

Uit de media 2013

 

Liefdesliederenkoor met ein Deutsches Requiem

 

11-11-2013 14:48

DOORWERTH - Het Liefdesliederenkoor Oosterbeek gaf zondag onder leiding van Marc Buijs een concert in de R.K. kerk. In de ruim twintig jaar dat het koor bestaat heeft het aan kwaliteit gewonnen.

door Maria Koster

 

Er stonden de laatste paar jaar verschillende projecten op het programma die veel waardering oogstten. Ditmaal koos men voor het indrukwekkende werk van Johannes Brahms: ‘Ein Deutsches Requiem’. Het concert werd gecombineerd met een optreden van Dorien Verheijden, sopraan en Michael Wilmering, bariton. Zij traden voor de pauze op met liederen van Gustav Mahler en Alban Berg. Kamerorkest PARNASSUS begeleidde hen en eveneens het koor.

 

Verliefd op zangeres

Mahler was geïnspireerd door zijn verliefdheid op de zangeres Jehanne Richter en schreef gedichten voor haar. Vier ervan werden de ‘Lieder eines fahrenden Gesellen’ : Liebe und Leid zijn erin verwerkt. Michael beschikt over een groot talent en heeft al meerdere prijzen behaald, terwijl hij nog op het conservatorium zit. Hij maakt indruk op de toehoorders met zijn gepassioneerde vertolking van de ontboezemingen van een groot componist. De bekende sopraan, die zich specialiseerde in de moderne kamermuziek zingt de ‘Sieben Frühe Lieder van Alban Berg geroutineerd, met aandacht voor een verfijnde dynamiek, in samenspraak met de alerte begeleiding.

De teksten zijn door verschillende dichters geschreven en zijn romantisch van aard. Ze gaan over nachtegalen, dromen en herfst, soms zwaarmoedig, maar ook af en toe lichtvoetig. Deze eigenschappen geeft Dorien uitstekend weer. En dan is het tijd voor Brahms, die over een grondige kennis van de bijbel beschikte. Hij vertaalde het Latijn in het Duits en in zijn teksten proeft men troost en geruststelling, in ontroerende emoties. Het is de eerste keer dat een amateurkoor deze uitvoering geeft met een kamerorkest, in tegenstelling tot een begeleiding met piano’s, of met een groot orkest.

Het wordt een gedenkwaardige belevenis. Koor en orkest vormen een eenheid en laten het kunstwerk van Brahms helemaal tot zijn recht komen. De balans is goed en aan de dynamiek is veel aandacht besteed. De pauken laten de doodsklokken luiden, de hobo geeft een troostende stemming weer en de strijkers omlijsten de zangers op gevoelige snaren. En als de laatste akkoorden uitsterven van ‘Selig sind die Toten’ is het even stil, waarna het applaus losbarst.