Bert Post, tenor

Koorlid sinds 2023 (en voorzitter van het koorbestuur sinds 2023)
Beroep: interim-manager en adviseur vastgoedsturing
Woonplaats: Renkum

“Waarom lid worden van het Liefdesliederenkoor? Omdat je mooie stukken gaat zingen met een leuke groep mensen!”
“Opgevoed met klassieke muziek ben ik niet. Bij ons thuis was het James Last. Of Nana Mouskouri. Als twintiger ontdekte ik de Young Messiah. Maar een vriendin zei: ‘Bert, dat kan echt niet, je moet naar de echte Messiah luisteren!’ Sindsdien luister ik vaak naar klassiek. Die echte Messiah hoorde ik voor het eerst live in een uitvoering van het Liefdesliederenkoor, eind 2022. Mooi was dat! En ik zat toevallig naast iemand die een koorlid kende en die heeft mij geïntroduceerd. Maar ik durfde me niet meteen aan te melden, want koorervaring had ik nauwelijks. Pas toen ik meedeed aan de kerst-scratch hier in Renkum, waarbij iemand zei: ‘Zing jij niet in een koor? Wat zonde!’, waagde ik de stap naar het Liefdesliederenkoor.”

Van verschrikkelijk naar leuk
“De eerste repetities waren verschrikkelijk! Heel moeilijk. Gelukkig vond ook de dirigent het repertoire dat we toen zongen, onder andere Schütz en een achtstemmige Brahms, net iets te hoog gegrepen voor het koor. Ik ben blij dat ik toen heb doorgezet. De sfeer in het koor is goed, dat is belangrijk. In de pauze mengen de stemgroepen, er is beweging, je ziet dat iedereen er iets leuks van maakt. Onze dirigent vind ik heel grappig. Die verhalen die hij altijd vol vuur afsteekt! En hij hoort ondertussen alles.”

Samen oefenen
“De noten van Mozarts Requiem en de Vespers, waar we nu aan werken, zijn soms lastig. Daarom oefenen we als tenoren af en toe samen, buiten het koor om. Herman is organist, die speelt de noten voor. Dat samen oefenen helpt ontzettend goed! Want samen zingen is leuk, maar het is ook belangrijk dat er mooie resultaten uit komen. Daar is inspanning voor nodig en daar hou ik van. Zingen is ook goed voor je lijf. En ik word er blij van. Aan ons recente meiconcert beleefde ik veel plezier en bekenden van mij die kwamen luisteren vonden het ook leuk. Sinds 2023, al snel nadat ik lid werd van het koor, ben ik voorzitter van het bestuur. Die rol ligt me wel. Kortom: ik heb het heel erg naar mijn zin in het Liefdesliederenkoor. Waarom je lid zou moeten worden? Omdat je heel mooie stukken gaat zingen met een heel leuke groep mensen!”