Herman Koopmans, tenor

Koorlid sinds eind 2023
Beroep: gepensioneerd wegenbouwkundige
Woonplaats: Elst

"Ik ben enthousiast over het koor, de dirigent en de mensen die erin zitten”
“Hoe ik bij het Liefdesliederenkoor kwam? Dat is een bijzonder verhaal. Mijn broer Gerben zong in dit koor en hij is in oktober 2023 vrij plotseling overleden. Op de begrafenis vroeg iemand me of ik bij het koor wilde komen. Dat wilde ik eerst niet. Maar na een tijdje dacht ik: ik loop nog steeds zo met m’n ziel onder de arm, misschien is het toch wel goed. Bovendien had ik dirigent Marc Buijs al een paar keer eerder aan het werk gezien, bij andere concerten. Die man heeft wat in huis, dacht ik toen. En dat is alleen maar bevestigd.”

Friese liedjes
“Als kind uit een domineesgezin was ik al jong met muziek bezig. Mijn vader speelde op het harmonium en dan zongen we een soort ‘Kun je nog zingen, zing dan mee’, maar dan in het Fries. Als driejarig jongetje probeerde ik ook al harmonium te spelen. De trappers voor lucht kon ik indrukken en met mijn handjes boven mijn hoofd kon ik net bij de toetsen. Later kreeg ik een lesboek, heel saai, alleen maar toonladders. Maar op mijn 16e speelde ik voor het eerst als organist bij een kerkdienst. En dat doe ik nu nog steeds. Zingen ben ik pas gaan doen na mijn 35e. Mijn toenmalige orgelleraar liet me een fuga van Bach spelen, terwijl ik de tenorpartij moest zingen. Door die oefening kon ik hem daarna mooier spelen. En de leraar zei: ‘Volgens mij kun jij wel goed zingen.’ Als ik nu in de kerk een lied moet spelen en de gemeente kent het nog niet, zing ik het voor.”

Uitdaging
“In een koor wil ik uitgedaagd worden: er moet iets te leren zijn. Nou, dit koor is een regelrechte uitdaging. In de uitspraak van de tekst of in de noten onthouden. Gelukkig zingen we altijd met de bladmuziek van blad. Maar de uitdaging zit vooral in de kwaliteit van de dirigent, zoveel als hij weet van de muziek. Hij kan scherp zijn maar weet het ook in iets zoets te verpakken of in een grap te vertellen. En hij is een prettig persoon, je voelt je op je gemak bij hem. Er zitten een heleboel plezierige mensen bij het Liefdesliederenkoor. De sfeer is goed, ongedwongen, niemand neemt een ander de maat. Ik zit naast de sopranen en heb daar leuk contact mee. Dat alles maakt dat ik enthousiast ben over het koor, de dirigent en de mensen die erin zitten. Een buitengewoon plezierige club!”