Sietze Vellema, bas

Koorlid sinds 2008
Beroep: universitair hoofddocent maatschappijwetenschappen
Woonplaats: Bennekom

“Hier vind ik precies wat ik zoek in een koor!”
“Ik ben niet muzikaal opgeleid, maar zingen blijkt toch iets waarin je jezelf kunt ontwikkelen. In mijn studententijd ben ik door een vriend een Wagenings kerkkoor in geloodst. Toen realiseerde ik me voor het eerst dat ik kan zingen. Daarna heb ik nog in andere koren gezongen en toen kwam het moment dat ik een nieuw koor zocht, dat wereldlijke muziek zingt. Zo kwam ik bij het Liefdesliederenkoor terecht. Dat was in 2008, na het concert met die operastukken. Ik vroeg: ‘Mag ik meezingen?’ en dat mocht. Het was meteen heel verwelkomend, gewoon een heel warme sfeer. Ik kon me ook snel invoegen in de muziek en hoe het koor zong.”

Solfège
“Het Liefdesliederenkoor zit precies goed in zijn ambitieniveau. Je moet wel thuis oefenen, maar daar ligt geen enorme druk op. Dan zou ik het ook niet kunnen combineren met mijn werk. Denken in niveaus vind ik ook niet zo belangrijk, het gaat er om dat het Liefdesliederenkoor een koor is waarin iedereen de liefde voor muziek beleeft. Een mooi concert betekent vooral ook gewoon dúrven zingen! Het repertoire is een pluspunt, de Mozart die we nu zingen is vernuftig en mooi gecomponeerd, én leuk om te oefenen. Wat ik echt heel goed vind is dat we elke repetitie beginnen met solfège, dus van blad leren zingen. De noten van de bassen staan in de bassleutel, je moet mij niet vragen welke noot er staat, maar ik begrijp door die solfège veel beter wat ik moet zingen. Onze dirigent zie ik als iemand die getrouwd is met muziek. Binnen dat huwelijk weet hij alle anekdotes, de humor en het plezier over te brengen. Ook zijn technische en muziektheoretische uitleg over bijvoorbeeld de fuga’s in de muziek maakt hem een heel goede gids.”

Een groot geschenk
“In het Liefdesliederenkoor vind ik precies wat ik zoek in een koor. Ik vind het gewoon heel erg leuk om samen te zingen! Zingen is ook goed voor mijn lijf en mijn hoofd en dat ik dit met zo’n leuke groep mensen elke week kan doen, is een heel groot geschenk. Dus mijn oproep is: ‘Als je er behoefte aan hebt om een keer per week iets heel anders te doen en je te begeven in de wereld van de muziek, onder leiding van een bekwame gids, dan ben je op je plek in het Liefdesliederenkoor!”