Sieb Hagoort, bas

Koorlid sinds 2023
Beroep: eigen bedrijf in interim-financieel en projectmanagement
Woonplaats: Arnhem

“Ik krijg er zoveel energie van!”
“Toen ik een jaar of zes was vroegen mijn ouders mij en mijn twee broers: ‘Willen jullie op muziekles?’ Mijn broers wilden basketballen, maar ik ging op pianoles. Dat heb ik mijn hele  basisschooltijd gedaan en het is nog steeds mijn muzikale basis. Later, toen ik al volwassen was ben ik op zangles gegaan, en nog weer later ben ik een klein koortje begonnen met een paar collega’s van de Lions Club. Twee jaar geleden heb ik een bewuste stap gezet: ik ben heel druk met mijn werk, en dat is ook belangrijk, maar daardoor gaan er zoveel leuke dingen aan mij voorbij. Dus ga ik vanaf nú tijd inruimen voor de twee dingen die ik het liefste doe: golfen en zingen. Het liefst vierstemmig, in de grote klassieke koorwerken. Collega-tenor Bert Post, die ik al kende, nodigde me uit: ‘Joh, kom eens kijken bij het Liefdesliederenkoor!’ Het Liefdes-liederenkoor? Ik dacht: zeker Nederlandstalig, met André Hazesrepertoire of zoiets. Nee, niet mijn smaak. Maar wat blijkt: dit koor zingt klassiek. Zoals Bach en Mozart, mijn lievelingsmuziek!”

“Ik wil dit, dus ik ga ervoor”
“De eerste repetitie dacht ik: zo, wat een tempo zeg! Ik moest in korte tijd veel nieuwe liedjes leren. Maar ik zei tegen mezelf: ‘Ik wil dit, dus ik ga ervoor!’ De sfeer in het koor is heel gemoedelijk. Onze dirigent Marc is altijd enthousiast. Hij is heel serieus maar heeft ook tijd voor een grapje. En hij hoort álles. Nu zingen we Mozarts Requiem en dat is ge-wel-dig! Ja, soms lastig om in te studeren, ik had bijvoorbeeld nog nooit coloraturen gezongen. Maar je moet het gewoon vaker doen, commitment aan het koor vraagt wel wat discipline. Ik kan mezelf begeleiden op de piano, dan speel ik de baspartij samen met de sopraanpartij en zo hoor ik wanneer ik moet inzetten. En als het in het koor even niet lukt is dat niet erg, dan voel je wel de sfeer en pak je het daarna weer op. Dat is ook repeteren. Ik merk dat ik vooruit ga, de hogere bastonen haal ik nu makkelijker. Zingen in dit koor geeft mij gewoon veel energie en heel veel lol. Zoals laatst, na ons mooie meiconcert. Dan sta je gewoon te stuiteren!”